четверг, 12 марта 2015 г.

Година спілкування :                                          « Життя  - це мить, зумій його прожити».
Мета: глибше ознайомити учнів з поняттям « життя»,» цінність»; допомогти з’ясувати такі питання: для чого людина живе на Землі? Що зробити для того, щоб життя було гарним?; виявити причини життєвих негараздів та шляхи їх усунення; вчити вихованців аналізувати свої вчинки, вчинки оточуючих;формувати високу мовну культуру, встановлювати тісні стосунки з рідними, однолітками. Виховувати чесність, довіру, відвертість, людяність, етичні норми поведінки. 
Обладнання: технічні засоби ( мультимедійна дошка, проектор), відеоматеріали,  макет річки, книги.
І. Організаційний момент.     
- створення умов для роботи вихованців на самопідготовці;
 - перевірка наявності вихованців;
 - перевірка навчального приладдя.
ІІ . Година спілкування : « Життя  - це мить, зумій його прожити».                                                                                                         
«Пам'ятай! Життя — це дар, великий дар.
І хто його не цінує, той цього дарунка не заслуговує».
(Леонардо да Вінчі)
Духовний заповіт видатної діячки – Матері Терези 
Життя – це шанс. Скористайся ним.
Життя – це краса. Милуйся нею.
Життя – це мрія. Здійсни її.
Життя – це виклик. Прийми його.
Життя – це обов’язок. Виконай його.
Життя – це гра. Стань гравцем.
Життя – це цінність. Цінуй його!
Життя – це скарб. Бережи його.
Життя – це любов. Насолоджуйся нею.
Життя – це таїна. Пізнай її.
Життя – це випробування. Перебори все.
Життя -  це пісня. Доспівай її.
Життя – це боротьба. Почни її.
Життя – безодня невідомого – вступи в неї. Не бійся.
Життя – це удача. Шукай цю мить!
Життя  таке чудове – не втрать його!
Це твоє життя. Борони його.
Учитель. Ми не випадково почали наш захід і з цих рядків. З античних часів людство у своєму житті користується правилом, сформульованим філософом Піфагором: «Людина — міра всіх речей», а цінність людського життя — це найвища суспільна цінність. Людина — частина суспільства, вона має свої права та обов'язки. Основне право людини — це право на життя. Захист цього права — найважливіший пріоритет цивілізації.

Учитель. Сьогодні ми з вами поговоримо про цінності життя, подумаємо над питаннями:
— Для чого Живе людина на Землі?
— Що потрібно зробити, щоб життя було в радість?
— Які ідеали і цілі в житті можна вибрати?
І.  Розповідь вихователя
Найцінніше, що є у людини – це її життя. Воно дається їй тільки раз і кожній своє. Довге чи коротке, воно триває лише від народження і до смерті, його не можна прожити двічі.
Учень. Скільки б не судилося страждати,
Все одно благословлю завжди
День, коли мене родила мати,
Для життя, для щастя, для біди.
Як мені даровано багато
Скільки в мене щастя і журби!
На землі сміятись і страждати
Жити і любить поміж людьми!
(В.Симоненко).
Так, життя – це безцінний дар, який людина одержує при народженні. Проте як вона зуміє розпорядитись цим даром залежить від неї самої. Життя можна витратити на різні задоволення, на те, щоб отримати якомога більше приємних вражень, насолод. Але таке життя – порожнє.
Життя має величезну цінність вже само по собі, не варто розтринькувати його на щось менш цінне, в тому числі лише на самі задоволення.
Людина повинна дорожити своїм життям навіть тоді, коли воно у неї чомусь не складається, коли у ньому більше незгод ніж радощів.
Багато видатних людей були у своєму особистому житті нещасливими, але вони зуміли настільки збільшити цінність свого життя, що стали практично безсмертними.
Так, кожен день свого свідомого життя Т.Г.Шевченка переплавлений ним у золоті рядки його невмирущих творів. Він пише:
Учень. Наша ціль – людське щастя і воля
Розум владний без віри основ
І братерство велике, всесвітнє –
Вільна праця і вільна любов.
Чи Леся Українка, будучи прикутою до ліжка, а скільки в її словах любові до життя:
Ні, я жива, я вічно буду жити,
Я маю в серці те, що не вмира.
Або: Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Вихователь.  Слово «життя» багатозначне. Воно охоплює різні сторони дійсності:
— суспільне, індивідуальне життя;
— матеріальне, духовне;
— щасливе, багате, праведне і т. д.
Життя людини неповторне і звичайне, радісне і смутне, повне переживань. Людей — мільйони, усі вони неповторні й несхожі. Вони, як зірки на небі, що горять незвичайним світлом. їхнє життя гірке, як полин, і солодке, як мед. Життя кожного — це дорога, якою тільки йому призначено пройти. І якою буде ця дорога залежить... Від кого?
«Не витрачай час на міркування про те, що і заради чого робиться, тому що життя — це спектакль (драма), план якого складений Богом і не доступний людському розумові»,— сказав Марк Аврелій. Але драма укладена не в неминучості долі для людини, а в силі або слабості характеру, здатності або нездатності реалізувати життєві можливості.                                                                                                                   
 Технологія «Вільний мікрофон».
Кожен бажаючий швидко і чітко висловлює свою думку.
Обговорюються питання. Після кожного робиться висновок.
— Чи може кожна людина жити так, як хоче? Що для цього потрібно?
Висновок. Людина може жити так, як хоче, тобто запланувати своє життя, поставити мету, вибрати шлях для її реалізації. Усе залежить від її характеру, сили волі. Необхідно вміти переборювати труднощі, мало одного бажання.. Необхідна праця, боротьба, сила волі, щоб досягти чого-небудь.

— Чи справедливе твердження: «Моє життя, як хочу, так і живу»?
Висновок. Потрібно пам'ятати, що живеш серед інших людей, поважати їхнє право на життя. 

— Що важче: будувати життя чи пристосовуватися до нього?
 Висновок. Простіше пристосовуватися.                                                                   Бесіда вчителя з класом.                                                                    Учитель. От і народилася дитина, вона ще нічого не встигла зробити, але її життя є величезною цінністю для батьків та суспільства. Батьки, допомагаючи стати на ноги іншій людині виправдовують власне існування, роблять його більш цінним. Всі батьки сподіваються , що їхні діти, коли виростуть, здійснять те, чого не змогли, або не зуміли здійснити вони самі. По-друге, життя, яке щойно почалося, має особливу цінність, бо воно необмежене в можливостях. У дитини все ще попереду. Кожна дитина за сприятливих умов може стати видатною особистістю, зробити багато прекрасного, доброго, корисного. Тому обов’язок батьків, суспільства забезпечити кожній дитині гідні умови для її розвитку. Про що і записано у Конституції України. Ст. 27 гласить: “Кожна людина має невід’ємне право на життя. Обов’язок держави захищати життя людини.
Учениця. Я народилась в Україні
І почала життя своє
Тут небеса високі й сині,
На що не глянеш – все моє!
Трава для мене зеленіє,
Для мене світлі, ясні дні
І сонце пестить та леліє,
Летять до серденька пісні.
Тут кожна квіточка співає
Струмочок ніжно жебонить
У краю кращого немає
Де б я могла так вільно жить!
Твоя це мати – Батьківщина,
Твій дім з малих, дитячих літ
Звідсіль дороги і стежини
Тобі лежать в широкий світ                                     (Л.Компанієць).
Далі дитина підростає, починає замислюватись над змістом свого життя: ким вона стане, яку професію обере, що дорого зробить для інших, який буде вести спосіб життя, чи недаремно проживе свій вік.
Учитель. Уявіть собі надзвичайно широку ріку, в якій, один біля одного, пливуть багато човнів, кожен з яких уособлює людську долю. Вільна течія річки – це ніби плин часу.
Більшість човнів несе течія життя. Мало є таких людей, які з самого початку плавання знають, або в ході його усвідомлюють куди їм треба доплисти, і скеровують свій човен у цьому напрямку – до певної мети. Цілком ймовірно. Що вони до неї допливуть.
З інших плавців багато хто здивується, куди це їх винесла вода і чому вони засіли на мілині. Саме до них і належать люди, які ніколи не аналізували своїх бажань, свої мети, ніколи не замислювались яким чином можна їх здійснити. Принаймні, їх завжди обійдуть ті, хто відзначається цілеспрямованістю.
- Що уособлює у собі течія річки?
- Чому більшість човнів пливе за течією, не задумуючись куди?
- Що станеться з цими людьми?
- Що станеться з людьми, які знають куди пливуть?
 Гра-роздум “Що б я хотів”.
Зараз кожен візьме човник, який є біля кожного з вас, і напише на ньому гасло, з яким думає йти по житті. А потім пустить по “Течії життя”.
(Кожен учень прикріплює свій човник на макет річки, що є на дошці).
Гасла (надруковані на листку біля кожного учня)
1. Важке – не значить непереборне (Демокріт)
2. Незважаючи ні на які перешкоди, я буду йти до своєї мети (Монов)
3. Щоб досягти великого, треб починати з малого. (Чехов)
4. Перші кроки завжди найважчі. (Пагор)
5. Коли руйнується план, немає кращої розради як на його місці побудувати новий. (Поль)
6. Якщо знайдеш у житті легку дорогу, знай: вона не веде нікуди. (Кларк)
7. Людина зростає тоді, коли тягнеться вгору. (Горький)
8. Хто не йде вперед, йде назад: стану нерухомості не існує. (Лукрецій)
9. Найсильніший той, хто має вдалу на собою. (Павлов)
10. Бережіть час – це тканина з якої виткане життя. (Річардсон)
11. Людина народжена для діяльності. (Вольтер)
12. Краще зноситися, ніж заржавіти. (Дідро)
13. Праця – найкращий шлях до того, щоб любити життя. (Ренан).
14. Тиждень роботящої людини – 7 днів, тиждень ледаря – 7 “завтра” (нім. прислів’я)
15. Не має вищого покликання. Як бути потрібним і корисним багатьом людям (Монтекск’є).
16. Людина – сама причина усіх своїх страждань. (Піфагор)
17. Мистецтво жити - це жити з перспективою. (Гладков)
18. Будьте самоуками, а не ждіть, поки вас навчить життя. (Бальзак)
19. Без працьовитості нема ні талантів, ні геніїв. (Менделєєв)
20. Якщо я знаю, що знаю мало, доб’юся того, щоб знати більше. (Ларошфуко)
 Робота з Конституцією України
А в Конституції - Основному Законі нашої держави - ось що говориться про життя.
Розділ І, стаття 3: «Людина, її життя і здоров'я, честь, гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю»...
Розділ ІІ, стаття 27: «Кожна людина має невід'ємне право на життя.
Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов'язок держави - захищати життя людини.
Кожен має право захищати своє життя і здоров'я, життя і здоров'я інших людей від протиправних посягань».
Робота в парах «Квітка щастя». 
— Що потрібно для щасливого життя? Кожній парі дається по дві пелюстки (усього їх 12). Діти повинні обговорити і написати свою думку, тільки одну. Потім збирається квітка. Усі разом обговорюють, що вийшло. Учитель підводить учнів до думок про необхідність знань, здорового способу життя. Усі разом роблять висновки, що для того, щоб жити щасливо — мати повагу людей, здоров'я, любов, друзів; роботу і т. д.
 (щастя, здоров’я розум, терпіння, професія, самовдосконалення, доброзичливість, впевненість наполегливість, цікавість, справедливість, принциповість, цілеспрямованість, дбайливість, товариськість, щирість, рішучість, захопленість).
Рефлексія.
- Яку тему ми обговорювали?
- Чи досягли очікувальних результатів?                                                        ВПРАВА З СТАКАНЧИКОМ
Візьміть в руки пластиковий стаканчик . Уявіть , що ви образили своїми словами людину. Стаканчик-це серце тої людини, яку ви образили. Стисніть стаканчик так сильно, наскільки зможете. Так сильно буде стиснене серце ображеної людини. А потім ви вибачилися, і вам здається вже виправили ситуацію. Випрямте стаканчик. І що ви бачите. Як ви не старалися на ньому залишилися шрами. Теж саме відбувається і з серцем ображеної людини.


Підведення підсумків 
Так, не «гнилою колодою по світі валятись, а жити, серцем жити і людей любити» - таке завдання стоїть сьогодні перед кожним з нас. Наша розмова підходить до кінця.
- Що з почутого сьогодні взяли ви для себе?
-  Для чого людина живе на землі?
Що зробити для того, щоб наше життя було прекрасним?
Тут варто нагадати слова американського психолога Рейнольда Нейборба:
   «Господи, дай мені терпіння сприйняти те, що я не в силах змінити, дай мені силу змінити те, що я можу змінити, і наділи мене мудрістю, аби відрізняти одне від другого».
- Як ви думаєте, чому я саме так назвала тему нашої сьогоднішньої зустрічі: «Життя ~ це мить, зумій його прожити»?
Так, людське життя коротке і дається воно тільки раз. А кожному
потрібно старатися прожити його так, щоб не було соромно за марно прожиті роки. Ви - молоді громадяни України. І саме від вас залежа­тиме майбутнє, від вашої освіченості, активної життєвої позиції. І як не буде вас, розумних, досвідчених, добрих, людяних, то не буде майбут­нього у нашої держави. А якщо вам буде важко, якщо на серці не­спокій, якщо нема чим зайнятися, якщо те, до чого прагнете, не вдаєть­ся, то, можливо, потрібно шукати допомогу.
А ти прийди у Божий храм               
І храм душі відкрий.                                                     
Бог- це любов, любов - життя,           
Розважити зумій.                                                          
Ти вір у силу доброти:                      
Добро завжди сильніше злого.         
Зложи молитву ревно ти
І серце піднеси до Бога.
                                                            
І тут осмисли все і вся,
Адже в житті бувало різне,
Щоби не було каяття,
Щоб не було уже запізно
А ти прийди, зміни життя,
Не будь байдужим ти і гордим...
Прийди і вийдеш звідтіля
Облагородженим і добрим.
ІІІ. Підсумок години спілкування.
Зараз ми коротенько з вами згадаємо  те, що ви сьогодні дізналися нового.
 Мета самопідготовки:  закріпити знання вихованців отриманих на уроках, розвивати інтерес до навчання, раціонально використовувати час на самопідготовці,розвивати логічне мислення, удосконалювати техніку читання, вчити вихованців працювати в групах , виховувати почуття колективізму, самостійності, бережливе ставлення до шкільного майна.                              Наша головна справа в школі – це навчання та дотримання правил гідної поведінки.
ІV. Підсумок І половини дня.
Староста групи звітує за отримані оцінки  та поведінку під час уроків. Уточнення завдання на самопідготовку.
V. Виконання домашнього завдання                                                                              
Фізкультхвилинка.  « Доторкнись до зірок».
1.     Закрийте очі.  Уявіть собі величезне зоряне небо.
2.     Простягніть руки до неба. Виберіть собі найкращу зірку. Покладіть перед собою.
3.     Відкрийте очі. Посміхніться один одному. Все буде добре! 
Працюємо далі.
VІ. Виконання домашнього завдання                                                                   1.Географія- 
2. Алгебра
3. Укр. література
4 Історія (Вс.)
5. Світова література
( робота в парах).                                                                                                                        VІI. Підсумок самопідготовки.

Закріплюємо вивчений матеріал; називаємо прізвища вихованців, які добре працювали. Відмічаються учні яким треба працювати активніше.




Комментариев нет:

Отправить комментарий

  Споконвіку українська хустина була одним з найвпливовіших елементів народного вбрання та невід'ємною частиною Української культури. 7...