С О Н Ц EС Я Й Н А
К А Л И ТА
Мета
заходу: зацікавити вихованців
українськими культурними традиціями
святкування народних свят;
виховувати
інтерес та любов до історичного минулого;
розширяти знання про красу й багатство української
пісні, розвивати творчі здібності, уяву, фантазію;
пробуджувати почуття національної гідності.
Вихователь: Україна… Український
народ… Скільки мудрості, повчальності, моральної краси в його піснях, загадках, скоромовках,
казках. Дуже багато цікавого в його
обрядах, святкуваннях різноманітніших свят, яких у нашого народу чимало. Одне з
них – День Андрія Первозваного. На
календарі - 13 грудня за новим або 30 листопада за старим стилем . Українське село… Уже звечоріло. Давно
завершені польові роботи. Люди займаються лише домашнім господарством. Зараз 40
– денний Пилипівський піст. Але веселі
андріївські та катеринівські вечорниці не змогла заборонити навіть церква.
_ Ох, дівчата, дівчата ; увесь час
потрібно щось знати, наперед. А про калиту ви чули щось. Калита – це великий
корж із білого борошна. Печуть калиту дівчата всі разом, скільки б їх не було –
хоч, десять. Місять всі по черзі, починаючи від старшої дівчинки і кінчаючи
меншою. Тісто солодке, з медом. Посередині коржа – дірка.
День святого Андрія
Первозваного припадає на 13
грудня. Стародавня християнська легенда каже, що апостол Андрій Первозваний
проповідував християнство в самому Царгороді, на побережжях Чорного моря та на
околицях нашої столиці – Києва. І так – 13 грудня. Що ж за події в цей вечір?
Давайте заглянемо в одну світлицю. Це хата дуже поважної жінки Надії
Максимівни. Отже, вечорниці.
-
Є
в нашого народу чудові традиції:
Колядки, щедрівки і
вечорниці.
Де хлопці й дівчата
збираються,
Знайомляться тут і
залицяються.
Завітайте до нас на
вечорниці,
На вареники і
паляниці.
Добрий вечір,
дівчатонька! Заходьте, заходьте, сьогодні ж Андрія. Давайте будемо сьогодні
веселитись, ворожити, свою доленьку вгадувати.
Вчитель: Ну , що ж
дівчата, час калиту місити. Додаємо до тіста яєць, меду, маку, аби наша калита
смачною була. А ти, Настенько, окропи перед калитою дорогу. Ось і піч вогнем
надихалась і напалилась. Час до печі її саджати.
Діти: Гори , вогонь, ясно, спечи
калиту красну! Щоб ми її кусали й горя не знали.
Водице – студенице, окропи калиті дорогу до печі від
порогу, а від печі до стелі, щоб ми були веселі.
-
Гарною
буде наша калита. Круглою, наче сонечко, наче віночок. Поки вона спечеться,
давайте ворожити.
-
А
давайте поворожимо на воді. ( На нитку
прив’язують перстень, розкручують його по черзі і кидають у склянку. Рахують, скільки разів він
удариться об склянку, вгадують ім’я хлопця , що складається із стількох букв).
-
Дівчині
зав’язують очі, вона скидає свій чобіток , її розкручують, і вона кидає його
поверх голови. У яку сторону він полетить, у ту сторону вона вийде заміж.
-
Дівчата
кидають хустки в миску, потім підкидають їх. Чия хустка випаде першою, та
дівчина вийде заміж найшвидше.
-
Ми
носили в роті воду, місили тісто, а тоді напекли пампушки Кожна дівчина знає
свою пампушку. Чию пампушку пес вхопить першою, то та дівчина і заміж першою
вийде. Спробуймо і ми так.
Давайте я розповім
, як моя мама ворожила. Коли вже звечоріло і прийшов час гадати, вона подалася
до крайньої хати тітки Олени. Стоїть і слухає, що ж вона буде казати. Тільки
раптом чує: « Гей, Михайло, ти куди пішов? А ну сядь каменем та посидь на
лаві». Та вона, дівчата, через тітку Олену і просиділа цілий рік в дівках. А вийшла заміж аж на другий рік.
-
Тітонько,
а дайте коноплі – ми будемо на них ворожити « Сонце – до заходу, а коноплі – до
сходу. Сонце – до заходу, а коноплі – до сходу. Сонце – до заходу, а коноплі –
до сходу». Давайте,дівчата позбираємо насіннячко, у кого яке число буде.
-
Дівчата,
а в мене парне число! І в мене пара буде!
Вихователь: А я так
ворожила. Готувала чисті папірці, писала на них імена хлопців, закручувала ці
папірці і клала їх всі під подушку на ніч. А вранці тільки прокинулася і руку
під подушку. Який папірець витягнула, з яким іменем, то й буде така доля Три
рази ворожила так і постійно витягала щасливий папірець з іменем Саша.
Справдилося.
Учень: А моя бабуся
робила ще так: брала чобіт; від стола до порога переставляла його носком, то
п’яткою, промовляючи: « Вдівець – молодець» Хто випаде, за того й заміж
вийде. Треба спробувати.
-
Тітко! Давайте мені копистку!
Туку – туку
кописткою,
Де я буду
невісткою?
Загавкай, собако,
мені,
В якій саме
стороні!
Дівчата: Хлопці, а
давайте позмагаємося – хто краще відгадує загадки. Ви – наші, а ми – ваші.
Згода! ( загадують загадки).
А тепер відгадайте
ще одну загадку: « Бокатий, товстенький, чимось напхався смачненьким, у окропі
скупався, у дірку впав – і пропав».
Здаєтесь? ( вареники). Ні !
Це ж, звичайно
пироги. Але коли мова зайшла про вареники , давайте нашої заспіваємо.
Допоможіть нам , дівчата. (пісня « А мій милий вареничків хоче»).
Вихователь: Молодці,
гарно пісню заспівали. Просимо щиро скуштувати наші пироги із сиром, картоплею,
капустою. ( проведення народних ігор)
Вихователь: У небо,
калита, у небо
А ти , сонечко, піднімись,
І на нас подивись.
Ми калиту чіпляємо,
На місяць поглядаємо.
Свою долю – радість
закликаємо.
Учень: Я буду паном Калитинським.
Учень: А я буду
писарем.
Їду, їду калиту кусати!
А я впишу!
А я вкушу!
Вихователь : Так,
калита на славу вдалася. Хай вона надає нам сили на життя
І святкування. Про все славно
дбайте, калиту прославляйте!
Учні: Ой, мабуть, давайте, люди,
За гостину дякувати
будемо.
І за те, що гарно
приймали,
І за те, що смачно частували.
Комментариев нет:
Отправить комментарий